Návod k použití datového úložiště
filestore.skanska.cz verze 2.0
1. Úvod
Datové úložiště primárně slouží k předávání velkých souborů mezi skupinou Skanska
a externími subjekty, je možné jej však použít i pro předávání souborů v rámci skupiny
Skanska. Celá aplikace je tzv. webová, tj. ovládá se z internetového prohlížeče.
V závislosti na nastavení jazyka prohlížeče aplikace komunikuje česky, polsky nebo
anglicky.
Na stránky aplikace se dostanete zadáním adresy 'http://filestore.skanska.cz'
do vašeho internetového prohlížeče. V závislosti na tom, zda se připojujete z vnitřní
sítě Skanska a nebo z internetu, se vám objeví jedna ze dvou úvodních stránek. Zatímco
v případě připojení z internetu nejsou na úvodní stránce viditelné žádné ovládací prvky,
v případě připojení z vnitřní sítě vypadá úvodní stránka takto:

2. Uložení souborů z firemní sítě Skanska
Pro uložení souborů na úvodní stránce klepněte na tlačítko "Uložit zásilku". Objeví
se jednoduchý, okomentovaný formulář, kde je nutné vyplnit Vaši e-mailovou adresu.
Po vyplnění může vypadat například takto:

V tomto případě chce náš zaměstnanec František Křižík uložit na úložiště nějaké soubory.
Vyplnil svůj email (na který později dostane zprávu s informacemi o zásilce) a protože
nechce riskovat, že někomu z potenciálních adresátů někdo čte poštu a zásilka by tedy
mohla skončit v nepovolaných rukou, vyplnil rovněž PIN (ten však musí adresátovi
poskytnout jinou cestou, například Bellovým přístrojem).
Po odeslání formuláře tlačítkem 'Pokračovat na výběr souborů' se zobrazí stránka, na
které jsou pro kontrolu znovu zobrazeny zadané údaje, případné chyby jsou označeny.
Pokud je zadání bez chyb, je možné vybrat až deset souborů do velikosti uvedené na
stránce (červenou barvou). Stránka může vypadat například takto:

Po zaškrtnutí souhlasu s podmínkami a po stisknutí tlačítka 'Odeslat' započne samotné
ukládání zásilky, tedy odesílání souborů. Během odesílání je zobrazován následující
ukazatel průběhu:

Ihned po dokončení odesílání souborů na server se soubory zařadí do fronty ke zpracování
a zobrazí se závěrečná stránka:

Následně na serveru dojde ke zpracování zásilky. Jednotlivé soubory je třeba oddělit
od sebe, identifikovat a spočítat jejich kontrolní součty. Zpracování může v závislosti
na velikosti zásilky (a případně i velikosti fronty) trvat od několika sekund až po
několik minut. Po dokončení zpracování je odeslán email na dříve poskytnutou emailovou
adresu. Email kromě dalších informací obsahuje odkaz určený ke stažení zásilky, ve tvaru:
http://filestore.skanska.cz/collect.jsp?0Mq25ScR
Tento odkaz přepošlete emailem těm lidem, kteří mají mít možnost si uloženou zásilku
vyzvednout.
Součástí emailu je i druhý odkaz, ten je určený ke správě zásilky (více viz níže) a do
nepovolaných rukou by se naopak dostat neměl. Ten vypadá takto:
http://filestore.skanska.cz/manage.jsp?0Mq25ScRuXzdeebO
3. Uložení souborů z internetu
Ukládání souborů z internetu (tedy třetí stranou) probíhá obdobným způsobem jako ukládání
souborů z firemní sítě Skanska. Hlavní odlišností je je to, že ten, kdo chce uložit zásilku
z internetu, musí mít tzv. ukládací tiket. Důvodem je zamezení možnosti ukládání jakémukoliv
náhodnému uživateli internetu. Ukládání souborů z internetu je tedy rozděleno do dvou
samostatných úkonů, vytvoření ukládácího tiketu a samotného uložení zásilky s pomocí tohoto
tiketu.
3.1. Vytvoření ukládácího tiketu
Vytvoření ukládácího tiketu je možné pouze z vnitřní sítě Skanska a provede se vyplněním
formuláře, který se skrývá za tlačítkem "Vytvořit ukládácí tiket pro osobu mimo Skanska"
na úvodní stránce filestore.skanska.cz. Jediným vyplňovaným údajem je Vaše emailová
adresa. Po vyplnění může vypadat například takto:

V tomto případě náš zaměstnanec, pan František Křižík, žádá o vytvoření tiketu, aby
mu například pan Nikola Tesla mohl poslat nejnovější poznatky o střídavých motorech.
Zadaná emailová adresa odesílatele je napevno přiřazena k příslušnému tiketu a bude
automaticky použita jako adresa příjemce pro všechny zásilky uložené s použitím tohoto
tiketu.
Po odeslání formuláře tlačítkem "Vytvořit a odeslat tiket" se zobrazí závěrečná
stránka s informacemi o vytvořeném tiketu:

Na poskytnutou emailovou adresu pak přijde email, který kromě dalších informací
obsahuje odkaz pro ukládání zásilek externími subjekty ve tvaru:
http://filestore.skanska.cz/store.jsp?d21c25bfa6e52a50
Tento odkaz přepošlete emailem těm lidem, kteří mají mít možnost ukládat soubory
z internetu. Tiket je možné používat opakovaně, platnost je čtyři týdny.
3.2. Uložení souborů s pomocí tiketu
Samotné ukládání souborů z internetu je prakticky totožné jako ukládání z vnitřní
sítě Skanska. Osoba mimo Skanska klepne na poskytnutý odkaz s číslem tiketu a zobrazí se
mu následující formulář:

Ten je obdobný jako při ukládání z vnitřní sítě, jen je tam místo emailu předvyplněné
číslo tiketu. Zbytek již je stejný jako v kapitole '2. Uložení souborů z firemní sítě
Skanska'.
4. Vyzvednutí souborů
Po kliknutí na odkaz v emailu sloužící k vyzvednutí zásilky, se zobrazí formulář pro
vyzvednutí zásilky s předvyplněným identifikátorem zásilky. Pokud je zásilka chráněna
PINem je potřeba jej doplnit. Může to vypadat například takto:

Pokud byly zadány platné údaje, tak se po stisknutí tlačítka "Vyzvednout zásilku"
zobrazí obsah zásilky, což vypadá v případě zásilky pana Františka Křižíka následovně:

Jednotlivé soubory je možné stáhnout pouhým klepnutím na jméno souboru, poté se zobrazí
následující dialog:

Soubory je doporučeno ukládat, ne otevírat.
5. Správa zásilek
Od verze 2.1 byla doplněna jednoduchá správa zásilek. Odkaz na správu zásilky je součástí
emailu o uložení zásilky a má následující tvar:
http://filestore.skanska.cz/manage.jsp?0Mq25ScRuXzdeebO
Po jeho otevření se zobrazí stránka vypadající následujícím způsobem:

Z ní se může vlastník zásilky dozvědět dvě důležité věci. Je to aktuální počet stažení
každého souboru a aktuální datum vypršení platnosti zásilky. Rovněž může zásilku
předčasně vymazat a tím ji všem znepřístupnit.
6. Doba platnosti zásilky
Doba platnosti zásilky je dynamická. V okamžiku uložení je nastavena na čtyři týdny. Při
stažení kteréhokoliv souboru je platnost automaticky prodloužena na čtyři týdny od okamžiku
stažení. Pokud tedy bude nějaký soubor stahován alespoň jednou za čtyři týdny, nebude zásilka
nikdy vymazána.
7. Poznámky
7.1. Typ souboru
Ve všech výpisech souborů je zobrazen typ souboru. Je zobrazen skutečný typ souboru,
to znamená, že se systém neorientuje podle přípony souboru, ale podle skutečného obsahu
souboru (tj. např. po přejmenování souboru '.exe' na '.pdf' bude stále zobrazováno,
že jde o spustitelný soubor). Obsah archivů (např. .zip souborů) se však blíže nezkoumá.
7.2. Kontrolní součet MD5
Kontrolní součet může sloužit například k rychlému ověření integrity nebo totožnosti
souboru kteroukoliv ze stran, většina běžných uživatelů jej však zřejmě nijak nevyužije.
Vytvořeno 24.4.2008, poslední úprava 2.8.2017.
Jiří Svoboda